دانشگاه علامه طباطبایی هم قبل از انقلاب، که با عنوان موسسه عالی بازرگانی فعالیت میکرد، و هم در تمام سالهای پس از انقلاب تا به امروز، یکی از قطبهای دانشگاهی حسابداری در ایران بوده است. از این رو، اغلب استادانی که ما داشتیم افراد فرهیخته و از بنامان حسابداری ایران بودند. ولی خب مسلما من افتخار دانشجویی نزد همه این عزیزان را نداشتم. در بین استادانی که افتخار دانشجویی نزد آنان را داشتم، میتوانم علاوه بر جناب آقای قاسم محبی که اصول حسابداری1 و2 را نزد ایشان آموختم، از زندهیاد دکتر شهریار دیلم صالحی یاد کنم که دروس میانه1 و2 را نزد ایشان گذراندم. انصافا کلاسهای آن زندهیاد هم در شکل گرفتن شخصیت حسابداری ما بسیار تاثیرگذار و مفید بود. حسابداری پیشرفته1 را نزد جناب آقای دکتر محمدقسیم عثمانی گذراندم که آن زمان از دانشجویان دکتری حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی بود. حسابداری پیشرفته2 هم آن سالها در دانشکده ما سرقفلی استاد بزرگوار و فرهیخته جناب آقای دکتر محسن خوشطینت بود که همواره از استادان برجسته گزارشگری مالی تلفیقی بودهاند، و یکی از افتخارات من در دوران دانشجوییم این بود که موفق شدم از ایشان که بسیار در نمره دادن سختگیر بودند نمره 20 بگیرم! و این همیشه برایم لذتبخش بود. اصول حسابرسی1 را با استاد بزرگوار جناب آقای دکتر کیهان مهام گذراندم. ایشان هم آن زمان دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی بود. اصول حسابرسی2 را نزد استاد بزرگوار جناب آقای دکتر یحیی حساس یگانه گذارندم. دروس حسابداری صنعتی (حسابداری بها) 1 و2 و3 را هم به ترتیب نزد استادان بزرگوار جنابان آقایان دکتر موسی بزرگاصل، دکتر محمدعلی اکباتانی و سیروس گوهری گذراندم. آن زمان دکتر بزرگاصل هم از دانشجویان دکتری حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی بود. همزمان هم در حال گذراندن دوره ACCA بود. من اولین بار درباره ACCA سر کلاس درس و از زبان ایشان شنیدم. الان که به این فهرست اسامی نگاه میکنم برایم جالب است که این عزیزان آن زمان در مقطع لیسانس حسابداری به ما آموزش میدادند. البته شخصا همین رویه را درست میدانم. به عنوان مثال، اهمیت تدریس اصول حسابداری1 در مقطع لیسانس به مراتب بیشتر از اهمیت تدریس تئوری حسابداری در دوره دکتری است. چراکه پایه و زیربنای فکری حسابداران را شکل میدهد. ولی به هر حال، در پی انفجار تحصیلات تکمیلی در دورههای فوقلیسانس و دکتری حسابداری، به مرور رویهای در دانشگاههای ما شکل گرفت که دانشجویان لیسانس از آموزش استادان کارکشته و ممتاز محروم شدند.
از دیگر استادان تاثیرگذار بر شما در مقطع لیسانس نام فرد دیگری را دوست دارید ذکر کنید؟
همچنین بخوانید:
- مجموعه ویدئوهای آموزشی «حسابداری تسعیر ارز» (راهنمای بکارگیری استاندارد حسابداری 16 آثار تغییر در نرخ ارز – تجدیدنظرشده 1400) با تدریس دکتر محسن قاسمی منتشر شد
- سرمایهگذاری چیست؟ (از دیدگاه استانداردهای حسابداری)
- از سوی کمیته گزارشگری پایداری سازمان حسابرسی پیشنویس استاندارد افشای پایداری 1 الزامات کلی افشای اطلاعات مالی مرتبط با پایداری برای نظرخواهی عمومی منتشر شد
- درباره استاندارد حسابداری 10 «حسابداری کمکهای بلاعوض دولت» (IAS20) چه الزاماتی را باید آموزش ببینیم؟
- روش غیرمستقیم ارائه جریانهای نقدی حاصل از عملیات در تهیه صورت جریانهای نقدی (طبق استاندارد حسابداری 2)
- روش مستقیم ارائه جریانهای نقدی حاصل از عملیات در تهیه صورت جریانهای نقدی (طبق استاندارد حسابداری 2)
- دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب 18 مهر 1401)
- منظور از «معادلهای نقد» چیست؟ (موضوع استاندارد حسابداری 2 صورت جریانهای نقدی)
- درباره استاندارد حسابداری 9 «حسابداری پیمانهای بلندمدت» (IAS11) چه الزاماتی را باید آموزش ببینیم؟
- درباره استاندارد حسابداری 8 «حسابداری موجودی مواد و کالا» (IAS2) چه الزاماتی را باید آموزش ببینیم؟
دیدگاه خود را بنویسید