شاید به تعداد موضوعاتی که در استانداردهای حسابداری به اونها پرداخته شده، برای این سوال جواب وجود داشته باشه! چون از نظر هر حسابدار، بسته به سطح تسلطی که بر استانداردهای حسابداری داره، و موضوعات مختلفی که در عمل با اونها سر و کار داره؛ یه موضوع مشخصی میتونه جواب این سوال باشه.

ولی اگه خود استانداردها رو مبنا قرار بدیم، میبینم که بیشترین تعداد استانداردهای حسابداری مربوط به داراییهاست؛ و از بین انواع مختلف داراییها بیشترین استانداردها مربوط به سرمایه‌گذاریهاست.

یعنی با اطمینان میتونیم بگیم: در استانداردهای حسابداری، به هیچ موضوع حسابداری و هیچ قلم قابل‌ارائه در صورتهای مالی به اندازه سرمایه‌گذاریها پرداخته نشده.

حتی فراتر از این، هیچ موضوع حسابداری و هیچ قلم قابل‌ارائه در صورتهای مالی نیست که استانداردهای اون به اندازه استانداردهای حسابداری مربوط به سرمایه‌گذاریها در طول زمان تغییر و توسعه پیدا کرده باشه. همین الان از مجموع 35 استاندارد حسابداری لازم‌الاجرا در ایران (با فرض لازم‌الاجرا شدن استاندارد 43 از ابتدای سال 1402) دستکم 12 استاندارد بطور مستقیم و غیرمستقیم به سرمایه‌گذاریها ربط دارند (یعنی حدود یک‌سوم!)؛ و اغلب اونها هم جزو استانداردهای پیچیده محسوب میشن!

پس بیراه نیست اگه بگیم سرمایه‌گذاریها پیچیده‌ترین موضوع استانداردهای حسابداری محسوب میشه.

به همین دلیل، هر حسابدار که بر مجموعه استانداردهای پرشمار و پیچیده مربوط به سرمایه‌گذاریها مسلط باشه، یه مزیت رقابتی بزرگ برای خودش ایجاد کرده.

من در این مجموعه ویدئوهای آموزشی همه الزامات استانداردهای حسابداری مربوط به سرمایه‌گذاریها رو همراه با مثالهای متعدد و متنوع (اغلب در اکسل) آموزش دادم. به همین دلیل، گمان میکنم میتونه یه منبع آموزشی مفید برای همکاران حسابدار باشه.

مجموعه ویدئوهای آموزشی «حسابداری سرمایه‌گذاریها» رو هم میتونید به صورت جداگانه از این لینک: mohsen-ghasemi.com/ia و هم در قالب مجموعه کامل ویدئوهای آموزشی «استانداردهای حسابداری» از این لینک تهیه کنید: mohsen-ghasemi.com/is