TSETMC  |     تابلوی معاملات بورس

این وبسایت بدون تردید پرمراجعه‌ترین و پرکاربردترین وبسایت بورس در ایران و یکی از پربازدیدترین وبسایتهای ایرانی است. همه معامله‌گران و فعالان بورس در ایران در طول روز بارها و بارها به این وبسایت مراجعه می‌کنند. تابلوخوانی و فیلترنویسی به عنوان دو سرفصل اصلی تحلیلگری در بورس بر مبنای اطلاعات منتشره در این وبسایت انجام می‌شوند. 

CODAL  |     سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)

این سامانه اصلی‌ترین و معتبرترین کانال ارتباطی بین شرکتهای فهرست‌شده در بورس و فرابورس و سهامداران آنها است. همه اطلاعات مالی و غیرمالی منتشرشده از سوی شرکتها به صورت متمرکز و یکجا از طریق کُدال منتشر می‌شوند. طبق هدفگذاری سازمان بورس و اوراق بهادار قرار است در آینده سامانه کُدال 360 به طور کامل جایگزین سامانه کُدال فعلی شود. کُدال 360 هم‌اکنون نیز در این پیوند در دسترس است و همه اطلاعات منتشرشده در کُدال با ظاهری شکیل‌تر و طبقه‌بندی‌شده‌تر در آن منتشر می‌شود.

seo.ir  |     سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار نهاد ناظر بر بازار سرمایه در ایران است. وبسایت این سازمان از چند جنبه مورد استفاده فعالان بورس در ایران است. نخستین و پرکاربردترین استفاده از این وبسایت، به منظور اطلاع از موثق‌ترین و معتبرترین اخبار بورس در ایران از طریق بخش اخبار بازار سرمایه این وبسایت است. چنانچه بر روی پیوند کل اخبار (در زیر این بخش) کلیک کنید، به مهمترین و معتبرترین رسانه خبری بورس در ایران یعنی پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سِنا) منتقل می‌شوید. از جمله کاربردهای دیگر این وبسایت می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با ساختار سازمانی و اهداف واحدهای مختلف سازمان بورس و اوراق بهادار
  • اطلاع از آخرین فهرست نهادهای مالی تحت نظارت سازمان (شامل، "کارگزاران،" "کارگزاران/معامله‌گران،" "بازارگردانان،" "مشاوران سرمایه‌گذاری،" "مؤسسات رتبه‌بندی،" "صندوق‌های سرمایه‌گذاری،" "شرکت‌های سرمایه‌گذاری،" "شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی،" "شرکت‌های تأمین سرمایه" و "صندوق‌های بازنشستگی")
  • اطلاع از آخرین قوانین و مقررات و امور حقوقی بازار اوراق بهادار در ایران (شامل، فراخوان نظرات درباره اساسنامه کانون سهامداران حقیقی، پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه، سامانه انتشار آراء انضباطی و دادگاه‌ها، سامانه شکایات، سامانه هیأت داوری، آگهی های دادرسی هیأت داوری، مرکز مبارزه با پولشویی، و درگاه حمایت از حقوق شهروندی)
  • اطلاع از آخرین اطلاعات و آمار بورس (شامل، نرخ کارمزدها و خدمات، اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاری در بورس، اطلاعات لازم برای ایرانیان خارج از کشور،‌ راهنمای ثبت و انتشار اوراق بهادار، نمادهای متوقف، تعلیق شده و فعال-تحت احتیاط،‌ گزارش‌های آماری ماهانه، گزارش مالی شرکت‌ها، و گزارش‌های آماری سالانه)
  • و سامانه‌های مرتبط (شامل، فهرست سامانه‌های سهام عدالت شرکتهای کارگزاری، سامانه تبادل اطلاعات نهادهای مالی،‌ ثبت‌نام آزمون گواهینامه‌های حرفه‌ای، مرکز پژوهش توسعه و مطالعات اسلامی، دعوت به همکاری، سامانه جامع آموزش بازار سرمایه، سامانه‌های ارتباطی مردم با وزیر، و سامانه دیده بان سلامت بازار سرمایه)

csdiran.ir  |     شرکت سپرده‌گذاری

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سهامی عام) یکی از شرکتهای خدماتی زیرمجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار است که به منظور انجام امور پس از معاملات بازارهای بورس یا خارج از بورس تشکیل شده است. وظایف پس از معاملات بازارهای مالی شامل، سپرده‌گذاری و ثبت، نگهداری و انتقال اوراق بهادار، و پایاپای و تسویه معاملات انجام‌شده در بازارهای مالی است. ارتباط فعالان بورس با این شرکت از طریق سامانه‌های بسیار مهم زیر برقرار می‌شود:  

sejam.ir  |     سامانه سِجام 

ماموریت اصلی سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) احراز هویت سهامداران است. سهامداران تنها با یک بار ثبت‌نام در سامانه سجام به همه خدمات بازار سرمایه دسترسی خواهند داشت و در هیچ یک از مراجعات خود به نهادهای مالی (اعم از کارگزاریها، صندوقهای سرمایه‌گذاری، شرکتهای تامین سرمایه و ...) نیاز به احراز هویت مجدد نخواهند داشت. هر گونه فعالیت سهامداری و معامله‌گری در بورس‌های ایران (بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران، و بورس انرژی) نیازمند ثبت‌نام اولیه در سامانه سجام احراز هویت (حضوری یا الکترونیکی) و دریافت کد معاملاتی است.

ddn.csdiran.ir  |     درگاه یکپارچه ذینفعان

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (DDN) با هدف ارائه خدمات الکترونیکی يكپارچه به سهامداران، ناشران و نهادهای نظارتی از طریق اپلیکیشن موبایل (اندروید و iOS) و نسخه تحت وب، بدون نیاز به مراجعه حضوری است. خدمات این درگاه بسته به گروه‌بندی ذینفعان بازار سرمایه از طریق سه درگاه زیر ارائه می‌شود:

  1. درگاه الکترونیکی سهامداران (دارا) | ارائه خدمات الکترونیک به سهامداران: هدف درگاه دارا ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری با رویکرد اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع به سهامداران حقیقی و حقوقی است. از جمله این خدمات می‌توان به این موارد اشاره کرد: مشاهده وضعیت سبد دارایی (شامل نام و نماد دارایی، تعداد، قیمت و ارزش آن، درصد هر دارایی از سبد و کارگزار ناظر)، اخذ گواهی سپرده دارایی، گردش معاملات، اطلاعیه‌های صادرشده از سوی ناشران اوراق بهادار، مشاهده علت ممنوعیت از معامله کد یا نماد و امکان شرکت در مجامع شرکت‌های ناشر موجود در سبد دارایی به صورت الکترونیکی (غیرحضوری) و اعطای رأی. همچنین، در این سامانه امکان مشاهده پروفایل اطلاعات سجامی اشخاص و دسترسی مستقیم به این سامانه برای به‌روز رسانی اطلاعات فراهم است. یکی از مهمترین امکانات این درگاه، میز خدمت الکترونیک است؛ که خدمات متنوع و مهمی از جمله، اصلاح مشخصات، اعلام مغایرت در میزان موجودی سهام و درخواست بررسی آن، درخواست رفع ممنوع از فروش اشخاص حقیقی/حقوقی، انتقال دارایی متوفی به وراث، پیگیری پرونده توقیف اوراق بهادار، استعلام مدارک و مستندات جهت توثیق و فرآیندهای مرتبط، درخواست نمونه وکالتنامه جهت توثیق اوراق بهادار، پیگیری پرونده توثیق اوراق بهادار، استعلام مدارک و مستندات و فرآیند جهت تایید وکالتنامه فروش اوراق بهادار، درخواست نمونه وکالتنامه جهت فروش اوراق بهادار، و شکایات، پیشنهادها و انتقادات از طریق آن ارائه می‌شود.
  2. درگاه الکترونیکی ناشران (دانا) | ارائه خدمات الکترونیک به ناشران: هدف درگاه دانا ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری در بستری امن و مطمئن، در سریع‌ترین زمان ممکن به ناشران اوراق بهادار است. ارتباط الکترونیک با ناشران از طریق این درگاه موجب تسریع در فرآیندهای مرتبط با عملیات زیرساختی ثبت و سپرده‌گذاری، از جمله، برگزاری مجامع، توزیع سود، افزایش سرمایه و گزارش‌گیری شده است.
  3. درگاه الکترونیکی ارکان بازار سرمایه و نهادهای نظارتی و حاکمیتی (ناظر) | ارائه خدمات الکترونیک به ارکان بازار سرمایه و نهادهای نظارتی و حاکمیتی: هدف درگاه ناظر ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری در راستای ارتقای دقت و سرعت فعالیت‌های نظارتی به ارکان بازار سرمایه، سایر نهادهای ذیصلاح اعم از دفتر ریاست جمهوری، وزارتخانه‌ها، بانک مرکزی، بیمه مرکزی، سازمان امور مالیاتی کشور، نهادهای حقوقی و انتظامی از جمله قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مانند آنهاست. از جمله این خدمات می‌توان به اعطای دسترسی برای اخذ گزارش‌های متنوع بنا به نیازهای مختلف هر یک از این نهادها به صورت آنلاین اشاره کرد.

dima.csdiran.ir  |     سامانه دیما

درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک (دیما) با هدف سهولت مشارکت همه سهامداران در مجامع عمومی صاحبان سهام شرکتهای بورسی و شرکتهای ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت الکترونیک فراهم شده است. این سامانه با بهره‌گیری از فناوریهای نوین، بدون محدودیتهای جغرافیایی، امکان مشارکت در مجامع را در بستری امن برای همه سهامداران فراهم کرده است.

kara.csdiran.ir  |     سامانه کارا

درگاه الکترونیکی کارگزاران (کارا) در راستای تجمیع و تسهیل ارائه خدمات به کارگزاران راه‌اندازی شده است، تا این اصلی‌ترین نهادهای مالی بورس خدمات خود را از یک نقطه متمرکز دریافت کنند. این سامانه مجهز به ساز و کار گواهی‌گری دیجیتال بازار سرمایه است، که موجب می‌شود تا صحت تبادل اطلاعات بین شرکت سپرده‌گذاری و کارگزاران با اعتبار و اطمینان بیشتری انجام شود و به تدریج مکاتبات کاغذی و مراجعات حضوری حذف شود.